השלב השני בתחרות רובינשטיין – אין הפתעות מרעישות

                                                              מאת אורה בינור

שישה עשר המתחרים שעלו לשלב השני נבחרו בקפידה אך לא היו הפתעות, קהל הגרופיז הקבוע (כן, יש דבר כזה בתחרות) לא הביע כעס אף לא תסכול. הבחירה התאימה כמעט לחלוטין גם לרשימה שלי. מעניין מאד היה גם להשוות את בחירת חבר השופטים המקצועי לבחירת חבר השופטים הצעירים. התברר שהיתה התאמה רבה. הצעירים בחרו בתומר גבירצמן הישראלי  ואילו המבוגרים העבירו את הישראלי ייבגני יונטוב. בעת ההכרזה הוענק לתומר גבירצמן מענק כספי כשי ניחומים והערכה.

בשעות הצהריים של יום העצמאות, כאשר המוני ישראל יצא עם המנגלים  לפארקים וליערות, התקבצו כ-800 אוהבי מוסיקה ואוהדי תחרויות באולם המוזיאון שהתמלא במשך החג עד אפס מקום. מראה משמח מאד. המשימה לנגן בתחרות היא כמובן קשה מנשוא, דורשת שליטה בעצבים ובהתרגשות ואף בחרדות  בשלב השני מנגנים קרוב ל-55 דקות של מבחר יצירות ודרושות לכך המון אנרגיות רוחניות ופיזיות כאחד. כדאי לציין שגם להאזין ל-8 רסיטלים זו משימה שדורשת אהבה גדולה למוסיקה, ריכוז ועירנות. אלו ימים ארוכים (מסתיימים קרוב ל-11 בלילה) של טירוף חושים פסנתרני. וכל הזמן מודדים מי עולה ומי ירד, מי מחשמל ומי לא כל כך.

מבין שמונת המתחרים של שלב שני ביומו הראשון, התלהבתי מאד מהפסנתרן הרומני פלוריאן מיטראן, בן 27, שכבר מצליליו הראשונים בסונטה בלה מינור של שוברט היה ברור שהנה חוזר לבמה פסנתרן של רגש, של צליל פסנתרני ושירתי, ששר את שוברט ומנגן אחר כך את הסונטה בסי מינור של ליסט כמו שפסנתרנים גדולים מנגנים וניגנו פעם. פלוריאן הביא לבמה תחושה של פסנתרני דור הזהב. כאילו בא מפלנטה קודמת שקצת נשכחה  על הבמה. מישהו אמר לי: "פתאום הרגשתי . היו רגשות במוסיקה". פלוריאן הוא אמן, אפילו משורר של מלודיות, בלי ראוותנות, והסונטה של ליסט אינה גאלופ של נקישות לא מרוסנות. הוא החזיר את השירתיות אף את רגשות העצבות בשוברט, ואת ההרהורים לאחר שאלה נלקחו מאתנו לטובת ריצות אמוק נערצות ככל שיהיו אך לא מעבר לזאת. הוא מועמד לשלב שלישי.

ואז עלה לבמה ידידי מדרום קוריאה, ז'אהונג פארק, עוד פסנתרן שמרגיש, שמשתתף ומביע פיוט, שמנגן בצליל לירי, שחש עצבות מחד ושמחה מאידך, ונעלמה הקשיחות מהמקלדת. מגיע לו ,לטעמי, פרס על ביצוע הסונטה ה-6 של פרוקופייב שזכתה לחיים מוסיקליים מופלאים. עוד פרס מגיע לו על ביצוע היצירה הישראלית  של בטי אוליברו. יצירה זו מביאה ציטוטים רבים של נושאים מיצירות ידועות מאד, כמו מזורקה של שופן וכדומה. כולם מכירים את הציטוטים.היצירה קצת דורכת במקום בין ציטוט אחד למישנהו. פארק, בניגוד לביצועים אחרים של היצירה, הדגיש דווקא את פסקות הקישור של בטי אוליברו ובכך שידרג באופן משמעותי את היצירה. כל מה שפארק ניגן ראוי לעלות לשלב השלישי. הקוריאני הזה אוהב מוסיקה בכל נשמתו ושומעים את זה. הוא לא משתתף במפגן, הוא אומנותי ורגיש מאד לגוונים, למוטיבים, להרמוניות ולצליל. והוא היחיד שלא "עבר" בג'וליארד ולא למד אצל קפלינסקי או סרגיי בביאן. או מישהו אחר. יופי. הוא שופע כשרון.

אגב, תוך כדי האזנה גם ליצירתו המצויינת של אבנר דורמן, שרובה קצביות סוערת אבל עם כיוון וכוונה,עלה בדעתי שלתחרות הבאה יהיה מעניין לשמוע יצירות של מלחינים צעירים, כשם שגיל המתחרים היה הפעם צעיר למדי. זה הרי עולם של צעירים, אז תנו צ'אנס גם למלחינים צעירים ותאתגרו אותם בכתיבה לתחרות רובינשטיין.

עוד התלהבתי משרה דנשפור שניגנה  (האחרונה אתמול) את יצירתו של אבנר דורמן בפרשנות הכי מרתקת ששמענו עד כה. הכשרון שלה בולט בביצוע יצירות עכשוויות אך לא רק. נגינתה את הסונטה של היידן בפה מג'ור היתה מהפנטת. איזו טכניקה קטנה מוצרטית זורמת ומצלצלת כפנינים ואיזה פרק שני חלומי, אגדי ובכל זאת קלאסי. וביום מלא שמחה כמו שהיידן היה, איש שמח וטוב לב. מועמדת רצינית לעלות לשלב שלישי.

הצרפתי גספריאן הרשים בעיקר ביצירות של דורמן ופרוקופייב. הסונטה של שומן היתה במהירות שיא,כמעט בטרוף. מה ששומעים זה בליל של צלילים וריצותממעורפלות על המקלדת. בנגינה כזו הצליל לא רומנטי אלא נוקשה וגם סונטת וולדשטיין של בטהובן "סבלה" מאותן תכונות. ובכלל, הפסנתרנים ברובם מבליטים בצורה מכוונת את הבאסים אבל בצליל דופקני ולא מאוזן ביחס ללאלט ולסופרן. זה סוער, זה עושה רושם רגעי, אבל זה לא ממש נחוץ. בודאי לא על חשבון יפי הצליל.

בתוך ים הוירטואוזיות והאקרובטיקה המדהימה, שכולם התברכו בה, והזריזות הזו מעוררת השתאות – בכל זאת כששומעים פתאום פרק שוברטיאני או היידן או שופן עם הבעה אמנותית ומוסיקלית – נדלק הניצוץ שאותו אנחנו מחפשים גם בשלב השני.

אורה בינור

השאירו תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s