ורדי: כוחו של גורל – הפקה מופלאה באופרה הישראלית

הדרמה באופרה כוחו של גורל מאת ורדי (1813-1901)  ייחודית בכך שהיא מתחילה ביירית אקדח – ירייה של כדור שנפלט מאקדחו של דון אלווארו. הוא לא התכוון להרוג אלא שהכדור נפלט והרג את אביה של אהובתו לאונורה. בניגוד לתפישת הגורל ביוון , שם הגורל נקבע מראש, הרי באופרה הזו הגורל נקבע באותו רגע שהכדור נפלט. מות האב גורם ליחסי כעס ונקמה, שסופם להרוג לא רק את האב אלא גם את אחיה של לאונורה ואת לאונורה עצמה. אך זו השתלשלות ולא חריצת גורל מראש.ורדי מביע בקורת קשה על מסורת כבוד המשפחה ועל החובה בנקמת דם שגורמות הרס ומוות לגיבורי האופרה.

כבר בצלילי הפתיחה לאופרה, כפי שבוצעה אמש בניצוחו של דניאל אורן עם תזמורת ראשון לציון, ריחפה רוח  ענקית, מרגשת, צליל חם וגדול, כלי נשיפה מבריקים אך חמים,. נעימת הגורל  מבשר הרע שחוזר לאורך כל האופרה כאזהרה לטרגדיה שתתרחש, הביעה כאב וזעזוע כיאה לגורל. נעימה שבנויה ממוטיב כה פשוט ושבידי ורדי קיבל   ביטוי אדיר  ועוצמתי לגורלי שבחיים.

המחצית הראשונה רצופה רגשות. לאונורה אוהבת את דון אלווארו,אציל שנולד בפרו אך אביה מתנגד לקשר. היא אוהבת אתאביה ולכן מהססת לברוח עם אהובה. האב נהרג. האח רוצה לנקום. היא בורחת למקום מסתור עלוב ששייך לכנסיה.חיה בבדידות , סבל ובידוד קיומי ורגשי. כך גם דון אלווארו. את כל הדרמה הזו אנו שומעים בתמונות המרהיבות שבמחצית הראשונה.

כאן המקום לשבח מכל הלב את שירתה המרגשת של אירה ברטמן כלאונורה. היתה זו, לטעמי, הופעתה הגדולה, החשובה, המרתקת והמענגת ביותר של ברטמן הכל כך מוכשרץ. היא שרה בקול חם, נוגע ללב. היא חיה על הבמה בכל תמונה ומאפיינת אותה. היא שרה דרמתי ושרה לירי נוגע ללב. זו קפיצת מדרגה משמעותית לברייטמן. כל בית אופרה מבוסס בעולם היה שמח לארח זמרת זו , בודאי בתפקיד הזה . כן ירבו כאלה, אירה ברטמן. נפלא. הישג עצום של שירה אופראית במיטבה.

שירתם של אב המנזר אליו מגיעה לאונורה, הזמר ג'רג'יו ג'וזפיני , היתה מופלאה גם היא. איזה קול עמוק ונפלא.  דון קרלו, בנו של המרקיז אביה של לאונורה, היה טוב במחצית הראשונה ומצויין בשניה.  וכמובן האהוב של לאונורה, דון אלווארו, היה ענק. מצויין. קולות נפלאים. נוכחות בימתית וביצועים מרגשים. אלה הצטיינו במיוחד אך לא אקפח את כל שאר צוות הזמרים שכולם, כן כןלם, עשו מלאכת קודש בשירה ובהגשה התאטרלית. גם קטעי המקהלה היו מצויינים בהדרכתו המסורה של איתן שמייסר.

אהבתי מאד את התפאורה, במיוחד במחצית הראשונה, עם תחושות חזקות של ארמון, של כנסייה ונרות, של שריפת המכתבים של דון אלווארו, ושל קירות הכנסיה עם החלון הקטן דרכו הציצו כמרים לדעת מי מתדפק על דלתם בשעת לילה מאוחרת ובלתי צפויה (לאונורה כמובן). הכל בצבעי חום-אפור ואורות קלושים. הכל ריאלי למדי וזה מתקשר מצויין עם הבימוי, התלבושות האותנטיות ועם האוירה של המאה ה-18 בסבילייה.

המחצית השניה של האופרה מורכבת מקטעי מלחמה, והכל נראה ונשמע כמו קטעי אינטרמצו עד לסיום הקטלני, בו לאונורה מגלה תחילה שדון אלווארו חי וניצב לפניה ואז אחיה צמא נקמת הדם הורג אותה. לפני זה היא עוד שרה אריה מרגשת ונפלאה. באופרה כמו באופרה, שרים דקה לפני המות. קאעי המלחמה כוללים גם קטעי ביניים של מחול והם יפים ומלאי חיים.מי ששרה את פרציוסילה הצוענייה – אוקסנה וולקובה, היתה מצויינת וחיננית ומלאת חיים בעיקר במחצית הראשונה.

במחצית הזו  , השניה, רמת התפאורה נחלשה קצת, והיא נראית יותר כמו תפאורת סרט מאשר תאטרון אופראי. הייתי מקצרת מעט את הקטעיםלו  היה ניתן חוקית.

לפניכם ערב של מוסיקה מקסימה, מנצח מהטובים והמופלאים של במת האופרה, לעיתים קרובות הוא ממש קוסם של הפקת מלודיות מלאות ביטוי,תזמורת שמצטיינים בנגינת אופרות, עם קטעי סולו נהדרים בקלרינטים, בחליל, באבוב ובכינור הראשון.   וכמובן, ותרגום מצויין ופיקנטי של ישראל אובל.

כל מנעמי האופרה נמצאים בהפקה הזו. לכם נותר רק לרוץ ולשאוב מהיופי הזה.

ובהזדמנות זו ברכה רבה וחמה למנל האופרה החדש צח גרניט באיחולים שירבו הפקות כאלה.

אורה בינור

האופרה הישראלית מציגה:    כוחו של גורל מאת ורדי, 1862, בבצוע תזמורת ראשוןלציון, עם צוות זמרים מעולה, מקהלת האופרה, בניצוח דניאל אורן.   בימוי: פייר פרנצ'סקו מאסטריני, הפקה משותפת של האופרה הישראלית ובית האופרה מאירבור, התאטרון הלאומי של סלובניה.

השאירו תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s